Bijna alle overheidsorganisaties zetten social media in om te communiceren met hun inwoners. Ze realiseren zich vaak niet welke eisen dat aan hen stelt.
Social media-deskundige Jerry Downing is grondlegger van Publiek Interactief, een organisatie die gemeenten en bedrijven adviseert over hun social media-gebruik en de digitale dialoog met de buitenwereld. Hij zegt: ‘Reageren op vragen en feedback, en soms ook klachten of kritiek ontvangen, is een vak apart. Bij de meeste gemeenten valt daar nog veel winst te behalen. Webcare vergt onderhoud in de zin van training, samenwerking met andere afdelingen, goede afstemming tussen interne en externe communicatie, etcetera. Als je webcare opzet, dan moet je je daar blijvend in verdiepen.’
KCC-medewerkers herkennen en erkennen dit maar in de hogere regionen wordt er huiverig naar gekeken. Dikwijls hoort Downing dat webcaremedewerkers het lastig vinden om aansluiting te vinden bij andere afdelingen. Hij vervolgt: ‘Gemeenten blijven webcare eng vinden omdat ze te maken hebben met publieke verantwoording. We zijn toch zeker geen bedrijfsleven, wordt vaak geroepen. En dat, terwijl er veel raakvlakken zijn, want uiteindelijk verkoop je gewoon een product: een paspoort, een verhuizing, een geboorteaangifte, enzovoort.’
Jerry gaat in gesprek met Esther Goos, CEO bij Scooperz – Agency for social media & influencers. Kortom, een inspirerende praktijksessie die je niet mag missen!
Zoek je verdieping rondom dit thema? Bezoek dan de Masterclass KCC Interactief op 24 november met Jerry Downing als hoofddocent. Deze praktijkgerichte masterclass zet twee thema’s centraal ‘wendbaarheid en weerbaarheid in tijden van verandering’ alsmede het ‘ontzorgen met social care’. Als deelnemer van het KCC Congres ontvang je € 100,- korting op de masterclass KCC Interactief. Aanmelden kan via www.kcc-interactief.nl
Jerry Downing
Oprichter Publiek Interactief – advies, support & training