Terugblik KCC Congres 2024

Werken zoals de wet bedoeld is, is het KCC zoals het Klantcontact bedoeld is. Het was afgelopen week tijdens een uitverkochte 14e editie van het jaarlijkse KCC Congres, tijd voor praktische tips. Niet alleen hoe het zou moeten volgens deskundigen, maar vooral hoe het daadwerkelijk kan aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden. Harmonie tussen standaardisering, automatisering en de menselijke maat stond centraal. CKC Seminars kijkt terug op een geslaagde, uitverkochte, editie en dankt al haar sprekers, participanten, deelnemers, communicatiepartners en Spant! voor de medewerking.

Dagvoorzitter Otto Thors trapt de dag af met een korte introductie rondom het thema ‘De brug slaan tussen beleid, burger en medewerker’. Toenemende regelgeving, complexiteit van de regelgeving en een veeleisende maatschappij zijn factoren die het werk van de KCC-medewerkers steeds uitdagender maakt, evenals de opkomst van technologie. Hoe stellen we met name die menselijke maat wederom centraal?

De inhoudelijke start van de dag is in handen van Diana Starmans. Naast dat we een inkijkje krijgen in de statistieken van de SVB en het feit dat men niet werkt met Klant Contact Centra maar met Serviceteams (bewezen effectief) stond ‘De staat van de uitvoering’ centraal. De staat van de uitvoering heeft als doel gezamenlijk het vertrouwen in de overheid te verbeteren door politiek, beleid en uitvoering in een eerder stadium beter samen te laten werken. De complexiteit van de wegving en de stapeling van beleid vormen het grootse knelpunt voor burgers en ondernemers. Hoe wordt er gezorgd voor een toekomstbestendige dienstverlening?

Tijdens de praktijkcases, workshops en interactieve sessies is er volop interactie. Tijdens de pauzemomenten kunnen de deelnemers terecht op de uitgebreide expositie met stands waar de standhouders al dan niet met demo’s klaarstonden om de deelnemers te helpen met antwoorden op hun persoonlijke vraagstukken.

Het middagprogramma wordt geopend door Boudewijn Bugter. Met zijn boek ‘Social Service Design’ als leidraad om de dienstverlening toekomstgericht te ontwerpen, pleit hij voor wederkerige relaties tussen beleid en uitvoering. Beleid negeert vaak de impact op individuen, wat leidt tot strikte kaders die professionals belemmeren. Er wordt gepleit voor sterke relaties tussen beleid en uitvoering, met focus op empathie en samenwerking. Door uitdagingen met de menselijke maat te benaderen, kunnen beleidsmakers en uitvoerders beter samenwerken en effectievere oplossingen vinden. Boudewijn biedt een aanpak voor deze verandering en benadrukt de noodzaak van een cultuuromslag om zowel de kwaliteit van dienstverlening als de tevredenheid van burgers te verbeteren.

De laatste keynote van de dag was in handen van Christian Kromme. Met zijn enthousiasme en levendige voorbeelden vertelt hij over de diepere drijfveren achter de versnellende technologische ontwikkelingen van vandaag. Over welke ontwikkelingen hebben we het en hoe kunnen we deze voor ons laten werken zonder onze menselijkheid te verliezen? Hoe zetten we de ontwikkelingen om in kansen voor een duurzame groei? Het blijft eenieder verbazen hoever de technologie vandaag de dag al gevorderd is.

Sfeerimpressie 2024
Wil je nog even nagenieten of sfeerproeven van de programmaonderdelen waarbij je niet aanwezig kon zijn? Of heb je deze editie van het congres gemist en wil je toch graag een indruk krijgen? Je vindt hier een uitgebreide sfeerimpressie:

Wil jij bij de volgende editie van het KCC-Congres zijn?

Save the date: dinsdag 28 oktober 2025 of meld je nu alvast aan!

Heb je suggesties, ideeën of feedback voor volgend jaar (thema, sprekers etc.) of wil je ook als participant aanwezig zijn? Stuur dan gerust een e-mail naar Joyca van Essen, joyca@ckc-seminars.nl, of neem contact met ons op via +31(0)40-2146200.

Overzicht nieuws