Hoe maken we onze dienstverlening toegankelijk voor iedereen?

We gaan met dienstverleners binnen de overheid in gesprek over hun verbetermaatregelen voor het begrijpelijk en toegankelijk maken van de (digitale) klant-interactie aan hun inwoners en ondernemers. Enerzijds worden overheidsinstanties verplicht om een nieuwe toegankelijkheidsverklaring te publiceren volgens EU richtlijnen. Anderzijds presenteren we een aantal goede voorbeelden hoe gemeenten vormgeven aan digitale inclusie vanuit de publicatie ‘Aan de slag met Digitale Inclusie’. Gemeente Weststellingwerf presenteert tijdens het KCC Congres op dinsdag 8 oktober o.a. hun aanpak om de toegang tot het sociaal domein voor inwoners makkelijker te maken. Zij hebben een locatie buiten het gemeentehuis gecreëerd waar inwoners binnen kunnen lopen met (hulp) vragen gericht op het sociaal domein (zoals werk, schulden, WMO en jeugdzorg) en hierbij direct worden geholpen. De gemeente werkt hier aan een laagdrempelige, passende en toegankelijke dienstverlening voor haar inwoners.

De presentatie wordt verzorgt door Marlon Berends, Regisseur Sociaal Domein, Gemeente Weststellingwerf & Zakia Boucetta, Projectleider inclusieve (online) dienstverlening, VNG

Marlon werkt al jaren binnen het sociaal domein waarbij de samenwerking met inwoners als een rode draad door haar werk gaat. Zij vindt het van groot belang dat een gemeente actief samenwerkt met inwoners. Dit heeft zij jaren in Den Haag gedaan (in de Schilderswijk en in Laak) en sinds 2018 in Weststellingwerf. In Weststellingwerf heeft zij onder andere een laagdrempelige toegang tot het sociaal domein gerealiseerd voor inwoners.

Zakia is jarenlang actief binnen de overheidsdienstverlening op procesoptimalisatie en productontwikkelingen. Haar kracht om verbindingen te leggen tussen de juiste mensen en partners zorgt ervoor dat inwoners en ondernemers integrale dienstverlening ervaren. Met grote passie werkt zij aan een toegankelijke en begrijpelijke klantcontact en interactie, zodat iedereen met een hoge klanttevredenheid eenvoudig zaken kan doen met de gemeenten.

Het KCC Congres is al 10 jaar hét platform voor klantcontact, dienstverlening, communicatie en particpatie in overheidsorganisaties. Het congres zit boordevol met kennis, inspiratie en contacten en vindt op 8 oktober plaats in het Spant te Bussum. Voor meer informatie: www.kcc-congres.nl

Overzicht nieuws